Norsk forum for Tupperware Velkommen til din Tupperware ressursside - Alt du trenger til kjøkken, husholdning og hele familien.

Tupperwares internett sensur

Tupperware er for mange selve personifiseringen av medmenneskelighet og en forkjemper for sunne og gode verdier. Det er selvsagt ikke noe nytt at selskaper forsøker å skape glandsbilder, men har medaljen en bakside?

Rick Goings som er administrerende direktør i Tupperware Brands Corporation forteller ofte om hvilke verdier Tupperware organisasjonen har og beskriver med stor glede om konsulentenes omtanke for andre. Denne holdningen og gleden over å formidle mer enn bare plastikk føler vi dessverre har blitt en mangelvare hos Tupperware her hjemme.

For vår del så startet historien for nå over 3 år siden med at en teamleder på Sørlandet ønsket å skape et samlingspunkt hvor hun ønsket å dele erfaringer, tips og tilbud med sine konsulenter og andre. Etter å ha rådført seg med sin sjef, Ingrid Brunvathne og daværende distributør for Tupperware på Sørlandet fikk hun klarsignal og kort tid etter ble nettsiden tupperforum.no opprettet.

Lite ante vi at da at vi ett år senere ville måtte endre navn fordi et selskap som heter Dart Industries Inc. som er et datterselskap av Tupperware Brand Corporation eide varemerket ”Tupper” og klaget til Norid som er registreringsenheten for alle .no domener (nettsider). Norid gav så overraskende dem medhold fordi de vurderte navnet ”tupperforum” som leddet og da første ledd ”tupper” som en identifiserende del, og leddet ”forum” som en karakteriserende del.

LES OGSÅ: Nytt navn på Tupperware forumet.

At vi kun skrev redaksjonelle artikler om Tupperware var således ikke relevant for Norids avgjørelse, men kun at det besto av et varemerke Dart Industries hadde eid siden 1967. Som en konsekvens av denne dommen endret vi navnet til twforum.no uten nevneverdige endringer sånn ellers.

I forbindelse med denne saken og videre i året som gikk hadde vi en dialog med et advokat selskap som heter Zacco Norway som er et konsulentselskap innenfor immaterielle rettigheter. De oppførte seg dessverre mer som en brutal bølle sendt av Tupperware Brand Corporation for å kneble ytringsfriheten og kom med svært urimelige krav.

LES OGSÅ: Tupperware vs Ytringsfrihet.

Vi ønsket selvsagt ikke noen konflikt med Goliat og tilpasset oss som best vi kunne, og mens de som opprinnelig startet nettsiden trakk seg stille ut på grunn av press og trusler fra Tupperware så kom nye ildsjeler inn for å ta kampen videre.

Den kinesiske forfatteren og filmskaperen Xiaolu Guo som var på Oslo-besøk i forbindelse med film fra Sør-festivalen i oktober 2010 sier at den kommersielle sensur er langt farligere enn politisk sensur. Den kommersielle sensuren svelger alt, mens den politiske sensuren bare svelger noe sier hun. Kilde: vg.no

Hvem skulle trodd at vi også i Norge må kjempe for at kommersielle interesser ikke skal tvinge ytringsfriheten i kne til fordel for kontroll og sensur.

Nå har det faktisk pågått en kamp i snart to år og selv om dialogen med Zacco er utrolig mye bedre så er det fortsatt de samme urimelige krav om sensurering fra Tupperware Nordic.

Ingrid Brunvathne som den gang godkjente oppstart har fått ny jobb som country manager og har til og med gått så langt som å nekte for at hun godkjente oppstarten i første omgang. Vi har dog mottatt dokumentasjon på at Brunvathne faktisk var i dialog med teamlederen angående nettsiden også etter oppstart så at hun nå benekter dette er utrolig skuffende.

For å gjøre tragedien enda større har Tupperware Nordic, med Ingrid Brunvathne i front funnet ut at de skal boikotte siden. Om de ikke ønsker å se filmer, lese artikler eller andre Tupperware relaterte nyheter er noe de selvsagt må avgjøre selv, men vi reagerer svært negativt på at de aktivt fraråder andre fra å lese og skrive om ting de har lyst til.
.
Brunvathne representerer en bedrift (eller produkt) og når hun oppfordrer folk til å ikke lese noe kan det ikke kalles noe annet enn kommersiell sensur. Hennes oppfordring har blitt observert og dokumentert på diverse facebook grupper hvor flere har opplevd å bli trakassert, utestengt og truet bare fordi de synes det er greit å finne alle Tupperware relaterte nyheter på en plass.

Vår driftsansvarlige kontaktet Brunvathne for en kommentar på dette, men hun ville dessverre ikke kommentere saken.

Et godt eksempel er en gruppe som flere har klaget på heter ”Tupperware i Norge” hvor folk blir utestengt og trakassert uten forvarsel dersom man ikke følger deres krav om å holde seg vekk fra såkalte ”ulovlige sider”.

Påstanden om ulovlighet begrunnes først og fremst med egne retningslinjer som enhver konsulent må signere. Dette er selvsagt ikke regler som har noe som helst med Norsk lov eller rettspraksis å gjøre, men følgelig kun en avtale mellom konsulenter og deres distributører.

I avtalen står det følgende:

[…] Konsulenten skal på enhver måte fremme salget av produktene i overensstemmelse med Tupperwares markedsføringsplan slik det fremgår av brosjyrer og andre trykksaker som samtidig med denne konsulent avtale er overlevert konsulenten. Markedsføring og salg av produkter over internett eller annet elektronisk media er ikke tillatt. […]

En konsulent kan altså ikke i henhold til sin avtale benytte elektroniske medier (eller en datamaskin) til å skrive om Tupperware fordi kunder kun skal tilegne seg kunnskap om Tupperware på demonstrasjoner.
Det er altså i forhold til konsulent avtalen nøyaktig like graverende å opprette, og eller delta i grupper på facebook som å publisere artikler på et annet sted.

På tross av at konsulentenes avtale er lik for alle, aksepterer Tupperware Nordic at konsulenter som er storselgere har egne grupper på facebook hvor de bryter nøyaktig samme regelverk som alle andre som tar på en datamaskin mens de skriver ”T U P P E R W A R E”. Dette er dessverre en holdning som har gjennomsyret organisasjonen totalt og gir dem muligheten til å forskjellsbehandle som det passer dem best.

I forbindelse med lanseringen av ”en kjede av tillit” kampanjen signaliserte til og med Rick Goings at de i fremtiden ønsker å fokusere mer på sosiale medier og internett og da er det kanskje mer et spørsmål om Tupperware Nordic ikke er i tråd med tiden eller vil beskytte de konsulentene som er med i ”den indre sirkel”.

Klikk på bildet for stor versjon

Her hjemme lanserte Tupperware Nordic et nytt tilbud til konsulenter som de har kalt for ”MyTupperware” og som faktisk i enda større grad enn før begrenser muligheten til å skrive om produktene.

I forbindelse med registrerings prosessen på MyTupperware finner vi nemlig flere forhold som forsterker vår oppfatning om at Tupperware Nordic ønsker å fortsette deres kommersielle sensur på internett.

Legger da spesielt merke til §2 hvor det står ”Alle produktnavn, logoer og varemerker på MyTupperware tilhører Utbyder og må kun anvendes etter forutgående tillatelse fra Utbyder.”. Dette betyr at man ikke kan skrive så mye som et produktnavn på internett uten å bryte kravene som Tupperware krever fra deres konsulenter.

Vi synes det er utrolig trist at Tupperware Nordic har valgt å undergrave de verdiene Rick Goings og Tupperware Brands ser ut til å representere til fordel for kalde tall og mest fokus på salg. Vi skjønner jo selvsagt at Tupperware er en bedrift og at man selger produkter, men alt snakk om samhold, medmenneskelighet og tillit faller litt gjennom når det kun er mengden du selger som betyr noe.

Vi håper at ledelsen i Tupperware Nordic og da spesielt Ingrid Brunvathne går litt inn i seg selv og tenker over hvilke signaler de sender ut og hva slags holdninger de faktisk representerer.

Artikkelfoto © lunamarina @ photoxpress.

Gå ikke glipp av en eneste nyhet om Tupperware

                Skriv inn din epost-adresse i feltet her,
                så sender vi deg nyhetsvarsel...

Kommentarer

4 kommentarer til “Tupperwares internett sensur”
  1. Magrethe sier:

    Dette var jo veldig intressant og forklarte en del jeg har lurt på.

    Tusen takk for flott gjennomgang :-)

    Dere gjør en kjempeflott jobb og Tupperware ville blitt langt fattigere uten dette flotte tilbudet.

  2. Anette sier:

    Jeg synes det er dumt at det er blitt slik som dette, men det er bra noen setter fokus på problemet.

    Mange konsulenter som er ganske oppgitt over forskjellsbehandlingen..

  3. Fersk konsulent sier:

    Jeg synes det er håpløst om konsulenter ikke får lov til å markedsføre seg selv. Nå er jo medier der man oppnår kontakt, og er ikke alle som har lyst til å spamme vennene sine med meldinger eller bruke mange 100 kroner på å sende brosjyrer i posten! Jeg har selv en facebook side, og bruker den til å informere om aktuelle tilbud. Tar ikke i mot salg utenom demo (med mindre det er reservedel), eller reklamerer for spesielle produkter/omtaler favoritter. Min egen teamleder har demonstrasjoner i min bokommune selv om ho bor i en helt annen selv, noe som gjør at jeg er «sist ute» til å få vertinner. Bor i en veldig liten kommune fra før av. Jeg blir ikke kontakta dersom en fra min kommune tar kontakt med Tupperware og ønsker demo. Da blir vedkommende henvist til min teamleder som tar demoen selv dersom ho bor i kjøreavstand fra vertinna. Gjør det jo veldig vanskelig for meg, og er nok derfor det er så stort gjennomtrekk av konsulenter.

  4. Solveig sier:

    Wow! Og jeg som vurderte å bli konsulent, men mistet totalt lysten etter å ha lest dette.

Diskuter eller gi din mening